De medewerkers van de Crisisdienst Jeugd Noord-Holland-Noord proberen iedereen zo goed mogelijk te helpen. Toch kan het zijn dat u hierover niet tevreden bent. Dit proberen we eerst op te lossen met een bemiddelingsgesprek. Als u hierna nog steeds ontevreden bent, kunt u een klacht indienen bij een onafhankelijke Klachtencommissie.
Een klacht kunnen we samen het beste oplossen met een bemiddelingsgesprek. Dat gaat vaak sneller dan via de Klachtencommissie. U kunt een bemiddelingsgesprek schriftelijk aanvragen bij de coördinator van de crisisdienst via het mailadres c.witte@ggz-nhn.nl
Tijdens dit gesprek bekijken we samen met de medewerker, diens leidinggevende en uzelf hoe we uw klacht kunnen oplossen.
De onafhankelijke Klachtencommissie bestaat uit mensen die niet bij de Crisisdienst Jeugd Noord-Holland-Noord werken. Als er een klacht is ingediend, kan de Klachtencommissie schriftelijk op de klacht reageren. Het kan ook zijn dat er een hoorzitting wordt georganiseerd. Tijdens een hoorzitting kunt u uw klacht mondeling toelichten. De Crisisdienst Jeugd NHN mag hier op reageren. U kunt iemand meenemen naar de hoorzitting voor ondersteuning.
De Klachtencommissie doet een uitspraak die wordt verstuurd naar de betrokkenen en naar het bestuur van het consortium van de Crisisdienst Jeugd NHN. Het bestuur reageert schriftelijk binnen vier weken na de uitspraak van de Klachtencommissie. In de reactie aan u geeft het bestuur ook aan of er maatregelen worden genomen naar aanleiding van uw klacht.
Aan een bemiddelingsgesprek of behandeling van een klacht door de Klachtencommissie zijn voor u geen kosten verbonden. Wel kunnen door u kosten worden gemaakt voor bijvoorbeeld vervoer, porto of kopieën. Ook het inschakelen van juridische bijstand kan voor u kosten met zich meebrengen. Ondersteuning vanuit het ‘AKJ, vertrouwenspersonen in de jeugdhulp’ is gratis.
Gegevens over klachten en bezwaren worden bij de betreffende commissies bewaard tot maximaal twee jaar na de afronding van de procedure. Daarna wordt het klachtendossier opgenomen in uw complete dossier.
U kunt een klacht schriftelijk indienen bij het secretariaat van de Klachtencommissie. Dit kan per e-mail naar: klachtencommissie@dejeugdengezinsbeschermers.nl of per post naar: Secretariaat Klachtencommissie, postbus 5247, 2000 CE Haarlem. In uw brief of e-mail moet u uw naam, adres en telefoonnummer en de naam en geboortedatum van de jeugdige waarom het gaat vermelden. Daarnaast een korte beschrijving van de gedraging waarover u klaagt, wanneer deze heeft plaatsgevonden en de naam van de persoon die deze gedraging heeft verricht.